Kvalitet, resultat och jämförelser

Borås Stad Logotyp

Vi ska möta boråsarnas önskan om hög kvalitet på service, ökad valfrihet, inflytande och delaktighet. I Borås Stad arbetar vi målmedvetet med att utveckla kvaliteten i de tjänster och den service som kommunen erbjuder. Ledstjärnor i vårt arbete är professonalism, engagemang och lärande.

Vi ska systematiskt följa upp och analysera kvalitet ur olika synvinklar. Syftet är:

  • Att få veta brukarnas uppfattning om ett antal områden.
  • Att få underlag för förbättringsåtgärder i verksamheterna.
  • Att ge kommuninvånarna information om kvaliteten på kommunens service
  • Att ge stöd till de förtroendevalda i dialogen med medborgarna om kommunens verksamhet.

Följande modeller används:

  • Brukarundersökningar
  • Lokal uppföljning av ungdomspolitiken, LUPP
  • SCB: s medborgarundersökning
  • Kommunens Kvalitet i Korthet
  • Öppna jämförelser
  • Löpande Insikt
  • Kritik på teknik

Förutom de undersökningar som kommunen deltar i eller själv genomför, utförs både regelbunden och riktad tillsyn i verksamheterna av nationella myndigheter. Tillsynsrapporterna tillsammans med synpunkts- och avvikelsehanteringen är ytterligare ett underlag för att förbättra och utveckla verksamheterna.

Borås Stad Logotyp

Detta är en utskrift av en webbsida på boras.se

Kontaktinformation till Borås Stad
Telefon, Växel: 033-35 70 00
E-post: boras.stad@boras.se
Postadress: Borås Stad, 501 80 Borås