Specialpedagogerna i grundskolan arbetar hälsofrämjande, förebyggande, stödjande och åtgärdande. Alla våra skolor har tillgång till specialpedagog.
Det hälsofrämjande arbetet innebär att specialpedagogen:
- deltar i skolans analysarbete i det systematiska kvalitetsarbetet (SKA) utifrån det specialpedagogiska perspektivet
- identifierar friskfaktorer, analyserar och bidrar till utvecklingen av tillgängliga lärandemiljöer i samverkan med rektor och övrig elevhälsa
- kvalitetssäkrar processen från ledning och stimulans till särskilt stöd i samverkan med rektor och övrig elevhälsa
Det förebyggande arbetet innebär att specialpedagogen:
- deltar i och kvalitetssäkrar arbete med övergångar från förskola till gymnasiet i samverkan med rektor och övrig elevhälsa
- identifierar, analyserar och åtgärdar de riskfaktorer som påverkar eleverna i lärmiljön i samverkan med rektor och övrig elevhälsa
- deltar i och kvalitetssäkrar processen med särskilt stöd.
- bistår i arbetet med resursfördelning på grupp- och enhetsnivå.
Det stödjande och åtgärdande arbetet innebär att specialpedagogen:
- bidrar med handledning och konsultation i pedagogiska frågeställningar
- bidrar med specialpedagogisk kompetens i utredningar, bedömningar och insatser
- bidrar med specialpedagogisk kompetens vid uppföljningar och utvärderingar av insatser
- ansvarar för pedagogiska bedömningar inför mottagande till anpassad grundskola
- på uppdrag av rektor genomföra specifika utredningar
Specialpedagogen samverkar på flera sätt, bland annat genom:
- Samverkar med övrig skolpersonal kring evidensbaserade arbetsmetoder samt forskning
- Bidrar till kompetensutveckling av skolans personal
- Samverkar med pedagoger och rektor samt övrig elevhälsa i processen från ledning och stimulans till särskilt stöd
- Samverkar med externa aktörer
Om du vill nå en specialpedagog
Om du vill komma i kontakt med en specialpedagog vänder du dig till ditt barns skola.