Kvalitet, resultat och jämförelser

Borås Stad Logotyp

Vi ska möta boråsarnas önskan om hög kvalitet på service, ökad valfrihet, inflytande och delaktighet. I Borås Stad arbetar vi målmedvetet med att utveckla kvaliteten i tjänster och service som kommunen erbjuder. Vägledning i detta arbete är professonalism, engagemang och lärande.

Systematisk uppföljning

Vi ska systematiskt följa upp och analysera kvalitet ur olika synvinklar, alltså på ett ordnat och regelbundet sätt. Syftet är att

  • få veta brukarnas uppfattning om ett antal områden.
  • få underlag för förbättringar i verksamheterna.
  • ge kommuninvånarna information om kvaliteten på kommunens service.
  • ge stöd till de förtroendevalda i dialogen med medborgarna om kommunens verksamhet.

Följande modeller vi använder

  • Brukarundersökningar
  • Lokal uppföljning av ungdomspolitiken, LUPP
  • Statistikmyndighetens (SCB:s) medborgarundersökning
  • Kommunens Kvalitet i Korthet, KKiK
  • Öppna jämförelser
  • Löpande Insikt
  • Kritik på teknik

Även nationella myndigheter gör både regelbundna och riktade tillsyner i kommunens verksamheter, utöver de undersökningar som vi deltar i eller själva genomför. Tillsynsrapporterna är ytterligare ett underlag för att förbättra och utveckla verksamheterna, tillsammans med synpunkts- och avvikelsehanteringen.

Borås Stad Logotyp

Detta är en utskrift av en webbsida på boras.se

Kontaktinformation till Borås Stad
Telefon, Växel: 033-35 70 00
E-post: boras.stad@boras.se
Postadress: Borås Stad, 501 80 Borås