Du som behöver insatser från både socialtjänst och hälso- och sjukvård kan få en samordnad individuell plan, SIP. Det står i socialtjänstlagen, SoL, och i hälso- och sjukvårdslagen, HSL.
Personal inom socialtjänst och hälso- och sjukvård ska starta arbetet med en SIP när de bedömer att du behöver samordnade insatser. Du kan också på eget initiativ eller genom en närstående ta initiativ till en SIP. Med en SIP får du:
En SIP skapar också trygghet för de olika verksamheterna som jobbar med dig, alla vet vem som gör vad.
Alla personer som har behov av samordnade insatser kan få en SIP. För äldre personer kan det vara så att man har kontakt med sjukhuset, primärvården, kommunala primärvården (hemsjukvården) och hemtjänsten. För barn kan det till exempel handla om kontakter med skolan, socialtjänsten och barn- och ungdomspsykiatrin. För personer som finns mitt i livet kan kontakterna till exempel vara hos Försäkringskassan, socialtjänsten och Arbetsförmedlingen.
Man skriver bara en SIP om den person det handlar om samtycker till det. Om den enskilde säger ja till att en SIP ska skrivas kallar samordnaren till ett SIP-möte. När SIP:en är klar får den enskilde som SIP:en handlar om en utskrift av den. Så småningom gör man en uppföljning. Har allt fungerat? Ska man avsluta? Eller ska en ny SIP skrivas?
Om du tycker att dina insatser behöver samordnas ska du kontakta chefen för den verksamhet som du har mest kontakt med och be om en SIP.
Patient/brukarinformation om SIP Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., även information på arabiska, finska, persiska, serbokroatiska, somaliska och sorani.
Detta är en utskrift av en webbsida på boras.se
Kontaktinformation till Borås Stad
Telefon, Växel: 033-35 70 00
E-post: boras.stad@boras.se
Postadress: Borås Stad, 501 80 Borås