Så här klagar du:
För mer råd kring hur du ska reklamera en vara eller en tjänst, gå in på Hallå konsuments webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Enligt Konsumentköplagen slipper du att bevisa ursprungligt fel i två år från köpet. Dessutom har du rätt att reklamera ett fel på en vara upp till tre år efter köpet.
Företaget har i de flesta fall rätt att i första hand försöka åtgärda felet genom lagning eller omleverans. Om felet återkommer, eller lagningen inte lyckas behöver du oftast inte acceptera mer än två försök till lagning av samma fel.
Är felet väsentligt och inte går att reparera, och ny felfri vara inte erbjuds, har du rätt att lämna tillbaka varan och få tillbaka dina pengar. Är det ett mindre fel har du rätt till prisavdrag. Du behöver inte acceptera ett tillgodokvitto i stället för pengar.
Du har rätt att få ersättning för kostnader som du drabbas av på grund av reklamationen. Det kan till exempel vara ersättning för bilresor och telefonsamtal.
Detta är en utskrift av en webbsida på boras.se
Kontaktinformation till Borås Stad
Telefon, Växel: 033-35 70 00
E-post: boras.stad@boras.se
Postadress: Borås Stad, 501 80 Borås