Under sommaren och hösten kommer det att ta längre tid än vanligt att få svar på en ansökan om bostadsanpassning. Vi hanterar alla ärenden så fort vi kan och du kommer att bli kontaktad när det är din tur.
Har du en bestående funktionsnedsättning som gör att du behöver anpassa din permanentbostad, kan du söka bostadsanpassningsbidrag. Syftet med bidraget är att ge dig med funktionsnedsättning möjlighet till ett självständigt boende.
Bidraget lämnas till anpassningar av bostadens fasta funktioner. Med fasta funktioner menas sådant som man normalt inte tar med sig när man flyttar.
Anpassningar kan till exempel vara:
För att du ska få bidrag ska din arbetsterapeut, fysioterapeut (sjukgymnast) eller en annan specialist intyga att åtgärden är nödvändig.
Om du flyttar till en ny bostad, är möjligheterna att få bostadsanpassningsbidrag begränsade. Du förväntas välja en bostad som är lämplig med hänsyn till ditt funktionsnedsättning.
Fastighetsägaren ska godkänna anpassningen i din bostad. Godkännandet måste vara skriftligt. Om fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen inte ger tillåtelse till anpassningarna kan du bli skyldig att återställa bostaden i ursprungligt skick. Äger du fastigheten själv tillsammans med en annan person måste den andre delägaren också godkänna anpassningen.
Ansökningsblankett kan du få från din intygsskrivare, från handläggare på bostadsanpassningsenheten eller skriva ut här nedanför.
Lämna ett intyg och åtgärdsförslag som styrker din funktionsnedsättning och de problem det innebär i bostaden. Intyg och åtgärdsförslag kan du få från till exempel din arbetsterapeut, fysioterapeut/sjukgymnast eller synpedagog.
Handläggare på bostadsanpassningsenheten kan hjälpa dig att ta in offert, att beställa arbetet med att få anpassningen utförd och betala fakturan med ditt bidrag. Detta sker på fullmakt av dig genom att du skickar med blanketten Egen regi-Fullmakt.
Tänk på att även om bostadsanpassningsenheten hjälper dig med ovanstående så är beställningen och utförandet av anpassningen en juridisk affärsuppgörelse mellan dig och entreprenören.
Fastighetsägarens medgivande vid bostadsanpassningsbidrag
Ansökan ska innehålla:
Bostadsanpassningsenheten utreder och fattar beslut om din rätt till bidrag. Oftast kan ett hembesök vara nödvändigt för att kunna göra en bedömning. Din ansökan kommer att bedömas enligt lagen om bostadsanpassningsbidrag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Du som fastighetsägare kan ansöka om återställningsbidrag om den utförda bostadsanpassningen är till nackdel för kommande hyresgäst. Blankett för återställningsbidrag finns i rutan för självservice.
Läs mer om återställning i lagen om bostadsanpassningsbidrag (2018:222) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. §12-14.
Ansökan kan skickas in per post (adress finns på blanketten) eller per e-post till bostadsanpassning@boras.se
Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga det till förvaltningsrätten. I din överklagan måste du bland annat beskriva varför du tycker att beslutet är fel. Överklagan ska ha kommit in till Vård- och äldreförvaltningen inom tre veckor från den dag du fick ta del av beslutet. Information om hur du gör för att överklaga beslutet framgår av följebrevet som du får tillsammans med beslutet. Om du vill ha hjälp att överklaga kan du vända dig till bostadsanpassningsenheten.
Detta är en utskrift av en webbsida på boras.se
Kontaktinformation till Borås Stad
Telefon, Växel: 033-35 70 00
E-post: boras.stad@boras.se
Postadress: Borås Stad, 501 80 Borås