Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Polisstudenter är faddrar till elever på grundskolor

Artikeln publicerades:

På skolgården är eleverna ute på rast. En elev sparkar fotboll tillsammans med en i polisuniform. Det är Edris och hans kollegor från polisutbildningen som besöker sina klasser på Särlaskolan. De är en del i Fadderprojektet som är ett projekt med syfte att skapa goda relationer mellan polisstudenter och elever på grundskolan, på sikt mellan poliser och samhällsmedborgare.

Polisstudenterna besöker eleverna flera gånger under en termin och pratar om yrket, hur man är en bra polis och en bra kompis, värdegrunds- och demokratifrågor, de äter tillsammans och tillbringar raster ihop.

På Särlaskolan är det tre klasser som är med i projektet. Det är både årskurs 2 och 4. När de fyra polisstudenterna som är faddrar på skolan ska besöka sina klasser kommer elever från klass 2 och kastar sig på dem med välkomstkramar. På frågan om vad eleverna tyckte var bra med den förra träffen så bubblar det av iver med att berätta om alla saker de fick se, känna på och att de fick provsitta en polisbil.

– Det var jätteroligt att se deras saker. Det är också roligt när de är här och idag fick vi se en film, berättar ett par av eleverna.

Filmen handlade om sociala medier och vad man ska tänka på när man använder dem för att man ska vara trygg. De diskuterar vilka man får lägga till som vänner och varför man inte ska klicka på länkar till okända sidor. Det är en förtrolig ton i samtalet mellan eleverna och polisstudenterna.

Edris Danesh som är en av polisstudenterna läser termin 2 av 4 på sin polisutbildning. Han tycker det är bra att börja träffa barnen tidigt. Att ge dem en korrekt och positiv bild av polisyrket.

– Det är bra om vi kan bidra till att öka förtroendet för polisen. Att vi får möjlighet att visa barnen vad vi gör, att det finns många olika slags poliser och att de ska känna sig trygga i att vända sig till oss.

Det startade som ett pilotprojekt 2022

I Borås började Grundskoleförvaltningen, Fritid och folkhälsoförvaltningen, Polisen och polisutbildningen att diskutera hur man skulle kunna starta ett projekt där polisen besökte skolor och pratar med elever. 2022, efter pandemin, kunde ett projekt med att blivande poliser besöker låg- och mellanstadieskolor starta upp.

I pilotprojektet var det Särlaskolan och Sandaredskolan som var först ut. Där har studenter från polisutbildningen blivit faddrar i vissa klasser och har återkommande besökt skolan under läsåret. Ett av önskemålen från skolorna har varit att samma polisstudenter följer en klass under en längre tid. Det skapar möjlighet till bra relationer med eleverna. Lärare och polisstudenter har tillsammans planerat aktiviteterna vid besöken.

– Det fungerade jättefint. Det har gett eleverna möjlighet att knyta kontakt med poliser på ett positivt sätt. Våra elever har fått en bredare bild av polisens verksamhet. De har fått se att polisen är en positiv kraft i samhället. Vi har pratat om hur en bra polis ska vara, ofta likt hur en bra kompis är. Det här projektet kan hjälpa till med ett annat sätt att se på saker, säger Ida som var rektor på Särla F-6 när projektet startade.

Fadderprojektet ger många möjligheter både för elever och studenter

Från skolans sida ser man en bra möjlighet att eleverna ska kunna få möta poliser och samtala med dem. Det blir ett bra sätt att presentera polisyrket där man pratar om vad svensk polis gör, hur det är att vara polis och hur man blir det. Vid elevernas besök på polisutbildningen presenteras utrustning och övningsplatser, kriminalteknik är ett område som alltid blir succé.

Men framförallt skapar projektet en ökad trygghet i mötet med poliser. Många elever har inte en tydlig bild av vad polisyrket innebär och för vissa har enda kontakten varit när man sett poliser under uttryckning och ingripande.

Från studenterna på polisutbildningen finns det ett stort intresse att vara fadder. Det ger studenterna bra tillfällen att skapa relationer och prata med barn. De får med sig mycket om hur barnen tänker i olika samhällsfrågor.

– Intresset bland våra studenter att medverka i fadderprojektet är stort och vi är glada över kommunens intresse av att vilja arbeta vidare med projektet. Vi har ett minst lika stort intresse som skolorna över att ro en fortsättning och utveckling av verksamheten i land, säger Stina Sundling, akademichef vid Akademin för polisiärt arbete, Högskolan i Borås.

En fortsättning av fadderprojektet är önskvärt

På de skolor där pilotprojektet började är verksamheten fortfarande igång och nu ser man på möjligheten att kunna fortsätta det goda samarbetet.

– Vi tror på detta, att skapa tidiga relationer mellan elever och polisen. Vi vill utvidga arbetet och förlänga det så att fler klasser får möjligheten. Det är ett projekt som ger stort mervärde för oss på skolan och är en bra investering för framtiden, säger Christina Asp Olsén som är sammanhållande för Grundskoleförvaltningens arbete.

Polisstudenter som står i ett klassrum
Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Ändrad av:

Dela sidan: [2023-12-08] Polisstudenter är faddrar till elever på grundskolor

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol