Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Utbildning och förskola

I Borås finns ungefär 80 förskolor
för barn som är mellan 0 och 5 år.
Det finns också cirka 40 grundskolor
för elever som går i
förskoleklass och i årskurs 1–9,
och det finns grundsärskolor
för elever som behöver extra stöd.

Det finns också fritidshem.
Där kan större barn och unga
träffas och umgås efter skoltid.

Barn och unga kan också delta
i kulturskolans verksamhet.
Där kan de få spela ett instrument
eller lära sig fotografera eller spela teater.

Det finns också utbildningar
för ungdomar och vuxna.
Många ungdomar går på gymnasiet.
Vuxenutbildning finns för den
som vill eller behöver studera
senare i livet, när man är vuxen.

Du kan lära dig mer om
svenska språket genom att
studera svenska för invandrare (sfi).
Du får utbildning i svenska
på den nivå du behöver.

Du kan studera sfi på dagen
eller på kvällen om det passar bättre.
Du kan också studera hemifrån,
på tider som passar dig.

Svenska för invandrare

Förskola

På förskolan får de små barnen
lära sig saker på ett lekfullt sätt.
Det kan handla om att bli bättre
på sitt språk, på att räkna och
på att umgås med andra barn.

Personalen på förskolan
använder ofta lek och musik
för att lära barnen nya saker.

Information om förskolan

Grundskola

I Borås finns ungefär 40 grundskolor.
Skolorna har olika inriktning.
Läs mer om vad de erbjuder
på deras egna webbsidor.

Information om grundskolorna

Gymnasieskola

I Borås finns fyra gymnasieskolor
som drivs av Borås Stad.
På skolorna kan eleverna studera
vid olika nationella gymnasieprogram
som är lika i hela landet.

De fyra skolorna har olika inriktning.
Några är mer praktiska.
Där utbildar man sig till ett visst yrke.
Andra har mer teoretiska kurser.

Läs mer om de fyra
gymnasieskolorna i Borås
på deras egna webbsidor.

Information om gymnasieskolorna

Det finns också ett antal
fristående gymnasieskolor
med olika inriktning.

Lista över fristående gymnasieskolor

Vuxenutbildning

Ibland behöver du lära dig nya saker
när du redan har börjat arbeta.
Då kan vuxenutbildning passa bra.
Vuxenutbildning är speciellt
anpassad för vuxna.

Du kan studera olika kurser
på dagar eller kvällar.
Vissa kurser kan du studera hemifrån.
Du väljer själv i vilken takt
du läser de olika kurserna.
Du väljer också vilka kurser du vill gå.

Självservice

All självservice inom utbildning och förskola

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Mottagare:




Dela sidan: Utbildning och förskola

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol