Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Färdtjänst och riksfärdtjänst

Om du har funktionsnedsättning kan du ansöka om färdtjänst och riksfärdtjänst.

Färdtjänst Länk till annan webbplats.

Om du inte kan åka buss eller tåg

på grund av din funktionsnedsättning

kan du ansöka om färdtjänst.

Färdtjänst är en form av kollektivtrafik.

En handläggare utreder om du har rätt till färdtjänst.

Den som har rätt till färdtjänst åker

taxibil eller specialfordon.

Du betalar för resorna.

Färdtjänst gäller för resor inom Borås stad

och 10 kilometer in i andra kommuner från Borås.

Riksfärdtjänst

Riksfärdtjänst är för resor till andra kommuner.

Du ansöker om riksfärdtjänst för varje resa.

En handläggare utreder om du har rätt till riksfärdtjänst.

Du har rätt till det färdmedel som gör resan möjlig.

Det kan vara med tåg, buss, flyg, personbil eller specialfordon.

Du betalar för resan.

Ansök om färdtjänst och riksfärdtjänst Länk till annan webbplats.

Om du vill veta mer

Om du vill ha hjälp med att fylla i ansökan eller

om du vill veta mer kan du ringa oss.

Ring Borås Stads växel och be om att få prata med en handläggare på Tekniska förvaltningen.

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Mottagare:




Dela sidan: Färdtjänst och riksfärdtjänst

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol