Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Du som är äldre kan få hjälp att städa och tvätta

Du som bor i Borås och
är 80 år eller äldre
kan få hjälp av hemtjänsten
med städ och tvätt.

Borås Stad behöver inte utreda
om du behöver hjälpen eller inte.
I stället använder vi något som kallas
förenklat beslutsfattande.

Det betyder att du som har fyllt 80 år
har rätt att få den här hjälpen.
Men du måste alltid
skicka in en ansökan först.

Läs mer i Riktlinjer för hemtjänst, korttidsvistelse och vård- och omsorgsboende samt regler för hemvårdsbidrag och förenklat beslutsfattande. Pdf, 429.9 kB, öppnas i nytt fönster.

Du betalar för hjälpen per timme

Du betalar en viss summa per timme
när du får hjälp med städ och tvätt.
Vilken timkostnad du betalar
bestäms enligt en speciell taxa
som politikerna har bestämt.

Borås Stads taxa för vård och omsorg.

Du får hjälpen av hemtjänsten

Du väljer själv vem som ska
städa och tvätta hemma hos dig.
Du kan välja att få hjälpen av
kommunens hemtjänst eller
ett privat hemtjänstföretag.

Läs mer om hemtjänstvalet.

Det här kan du få hjälp med

Städning

Du kan få hjälp i ditt hushåll
med städning 1 gång var 3:e vecka.
Då ingår två rum, kök, hall och toalett.

Du kan också få hjälp att
putsa dina fönster och att
frosta av frys och kylskåp.
Den hjälpen kan du få
högst 2 gånger per år.

Det är viktigt att du är aktiv
om du kan och orkar.
Därför får du hjälpa till att städa
utifrån vad du själv
orkar att hjälpa till med.

Tvätt

Ditt hushåll kan få hjälp med
tvätt 1 gång varannan vecka.
Då får du även din säng renbäddad.

Det är viktigt att du är aktiv
om du kan och orkar.
Därför får du hjälpa till att tvätta
utifrån vad du själv
orkar att hjälpa till med.

Det här kan du inte få hjälp med

Städning

Du kan inte få hjälp med till exempel
storstädning av lägenheten,
städning av källaren eller
städning om du ska flytta.

Du kan inte heller få hjälp med
sysslor utomhus, till exempel
snöskottning eller gräsklippning.

Tvätt

Du kan inte få hjälp med
att handtvätta, mangla eller
stryka underkläder och lakan.
Du kan inte heller få hjälp att
tvätta dina mattor.

Så här ansöker du om hjälp med tvätt och städ

Det räcker att du har fyllt 80 år
för att du ska ha rätt till hjälpen.
Men du måste alltid fylla i
en ansökan först.

Ansökningsblankett hittar du på sidan Du som är äldre kan söka stöd.

Du kan även ansöka om
mer hemtjänst om du är
yngre än 80 år eller
om du är 80 år och äldre
och behöver mer hjälp
än den du har rätt till.

Sådan hemtjänst prövar vi individuellt.
Det innebär att vi undersöker
vilken hjälp just du behöver.
Sedan beslutar vi vilken hemtjänst
du eventuellt kan få.

Information om hur du ansöker om hemtjänst med individuell behovsprövning.

Vill du veta mer?

Kontakta en biståndshandläggare
om du vill veta mer om
hjälp med städ och tvätt.

Ring Borås Stads växel och be att
få tala med en biståndshandläggare
på Vård- och äldreförvaltningen.

Telefon till Borås Stads växel 033-35 70 00.

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Mottagare:




Dela sidan: Du som är äldre kan få hjälp att städa och tvätta

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol