Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Säkerhet och kris

Du ska alltid kunna känna dig
trygg och säker i Borås.
Du ska också kunna få hjälp
om något allvarligt händer.

Det är också viktigt att
Borås Stad vet vad som ska göras
om något allvarligt händer,
till exempel en svår olycka
eller om det börjar brinna.
Det kallas krisberedskap.

Borås Stad har en så kallad
krisberedskapsplan.
Där står det var kommunen ska göra
vid sådana speciella händelser.

Tillsammans när krisen kommer

Borås Stad har tagit fram
en broschyr som handlar
om vad du kan göra
om något allvarligt händer.

Broschyren heter
”Tillsammans när krisen kommer”.
Den finns som lättläst text
här på webben.

Tillsammans när krisen kommer – lättläst Pdf, 314.5 kB, öppnas i nytt fönster.

Vill du hellre ha den lättlästa
broschyren i pappersversion?

Kontakta
krisberedskapssamordnare
Jonny Nylén,
telefon: 0768-88 77 58,
e-post: jonny.nylen@boras.se.

Journummer när växeln är stängd

Du kan ringa speciella journummer
om du måste nå Borås Stad
eller något av våra kommunala bolag
när kommunens växel är stängd.

Journummer till Borås Stad

Du har ett eget ansvar

Du har alltid ett eget ansvar att
Klara dig några dagar
utan el, vatten eller mat.

Du bör klara dig minst 72 timmar
utan hjälp om något händer.

Vad du behöver veta för att klara av en samhällskris

Viktigt meddelande till allmänheten, VMA

Du får information om stora olyckor
och om andra händelser
som kan leda till en större kris.
Då hörs en signal över hela Borås.
Den kallas VMA,
Viktigt meddelande till allmänheten.

Viktigt meddelande till allmänheten, VMA

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Mottagare:




Dela sidan: Säkerhet och kris

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol