Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Bo, bygga och trafik

Här får du veta mer om
sådant som handlar om
boende och miljö.

Du får bland annat veta
hur du gör om du vill
bygga ett nytt hus eller
bygga om det hus du bor i.

Du kan också beställa kartor
och läsa mer om hur vi
arbetar med miljön i Borås.

Läs mer om

  • hur vi kontrollerar mataffärer och restauranger
  • vad som gäller när vi hämtar sopor
  • var du kan lämna större avfall i Borås
  • hur det fungerar med vatten och avlopp.

Hitta bostad

Letar du efter en lägenhet?
Då måste du kontakta
de som äger husen direkt*
för att höra om du kan
ställa dig i bostadskö hos dem.

Kommunen har ingen egen
bostadsförmedling för Borås.

Hitta bostad

Bygga om och bygga till

Ska du bygga om ditt hus?
Eller vill du bygga till något?
Då måste du ansöka om
ett så kallat bygglov.

Du kan också boka tid
för att prata med någon
inom Borås Stad som
arbetar med bygglov.

Bygga om och bygga till

Boka tid med en bygglovshandläggare. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vatten, avlopp och avfall

Det vatten du får från din kran
ska vara rent och gott att dricka.
Smutsigt vatten från till exempel
disk och toalett måste renas
för att det ska kunna användas igen.

I Borås är det bolaget
Borås Energi och miljö
som ansvarar för vatten och avlopp.
De ansvarar också för att
avfall och sopor tas om hand.

De har en egen webbplats.
Där kan du hitta information
om du undrar något.

borasem.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vatten, avlopp och avfall

Livsmedelskontroll

Du ska kunna lita på att
maten du handlar i affären
eller äter på restaurangen
är bra och hanteras säkert.

Vi kontrollerar att affärer
och restauranger i Borås
hanterar maten bra och säkert.

Livsmedelskontroll

Självservice

All självservice inom bo, bygga och miljö

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Mottagare:




Dela sidan: Bo, bygga och trafik

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol