Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Kommunens Kvalitet i Korthet

Borås Stad deltar vartannat år i undersökningen Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) som genomförs av Sveriges kommuner och regioner (SKR). Totalt deltar 270 kommuner. Senaste gången Borås Stad deltog var hösten 2023.

Syftet med KKiK är att på en övergripande nivå beskriva kommunens kvalitet i jämförelse med andra kommuner. Statistiken som används hämtas dels från Sveriges officiella statistik, dels från egna mätningar inom ramen för KKiK-arbetet. Totalt handlar det om ett 40-tal olika nyckeltal som ingår i KKiK.

Kommunens Kvalitet i Korthet, redovisar och jämför resultat inom tre olika områden:

  • Barn och unga
  • Stöd och omsorg
  • Samhälle och miljö

Några av Borås Stads resultat

Här redovisas ett urval av resultaten i varje område från 2023 års undersökning.

Barn och unga (kommunala skolor)

Nyckeltalens utveckling inom grundskola och gymnasium.

Nyckeltal

Borås 2019

Borås 2021

Borås 2023

Alla kommuner 2023

Andelen elever i årskurs 9 som har godkänt i idrott och hälsa (%)

87

89

87

90

Andelen elever i åk 9 som är behöriga till yrkesprogram (%)

80

81

81

83

Andelen gymnasieelever med examen inom 4 år (%)

78

74

71

65

Andelen gymnasieelever med indraget studiestöd pga. ogiltig frånvaro (%)

 

13

11

7

 

I Borås Stad har andelen med elever som fått lägst betyget E i idrott och hälsa minskat något sedan föregående mätning. Det är ingen märkbar skillnad mellan tjejer och killar, däremot skiljer sig resultaten avsevärt mellan skolor med en variation från 75 till 97 procent. Borås resultat ligger lägre än genomsnittet bland Sveriges kommuner.

Andelen elever som är behöriga till yrkesprogram har ökat för varje år sedan 2017. Dock har Borås lägre resultat än genomsnittet i Sverige. Resultaten mellan Borås skolor varierar från 62 till 89 procent och det är något fler behöriga tjejer än killar.

Andelen gymnasieelever som tar examen inom fyra år har minskat sedan föregående mätning, dock ligger resultatet över genomsnittet i Sverige. Resultaten mellan skolorna varierar från 75-91 procent och det är fler tjejer än killar som fullföljer sin utbildning.

I Borås har andelen gymnasieelever med indraget studiestöd pga. ogiltig frånvaro minskat sedan föregående mätning. Dock är det betydligt högre andel gymnasieelever i Borås som har indraget studiestöd pga. ogiltig frånvaro än genomsnittet i Sverige. Det är fler killar än tjejer som får sitt studiestöd indraget på grund av ogiltig frånvaro.

Stöd och omsorg

Nyckeltalens utveckling inom stöd och omsorg

Nyckeltal

Borås 2019

Borås 2021

Borås 2023

Alla kommuner 2023

Andelen vuxna, 18 år och äldre, som inte återkommit till försörjningsstöd ett år efter avslutat försörjningsstöd (%)

85

80

82

80

Andelen brukare som trivs på sitt LSS-boende (%)

79

87

86

81

Brukarbedömning särskilt boende äldreomsorg - helhetssyn[1], andel (%)

82

 

86

78

Väntetid i antal dagar från ansökningsdatum till första erbjudet inflyttningsdatum till särskilt boende

 

 

126

62

 

Målet med försörjningsstöd är att det ska vara tillfälligt och ett önskat resultat är att personer med försörjningsstöd kommer ut i egen försörjning. I Borås Stad var det 2023 fler vuxna personer som återkom till försörjningsstöd inom ett år efter avslutad insats hos socialtjänsten än föregående mätning. Resultatet skiljer sig åt mellan kvinnor och män, det är fler kvinnor än män som återkommer till försörjningsstöd ett år efter avslutat stöd. Borås har bättre resultat än genomsnittet i Sverige.

Borås Stads nämnder deltar regelbundet i nationella brukarundersökningar som SKR och Socialstyrelsen erbjuder. Styrkan med brukarundersökningar är att kommunen får en uppfattning om vad brukarna tycker om olika verksamheter. Trivseln bland kommunens brukare som bor i ett LSS-boende har minskat sedan föregående mätning. Dock ligger Borås högre än genomsnittet bland Sveriges kommuner. Det är dessutom fler män än kvinnor som trivs på sitt LSS-boende.

Borås Stads brukare ger höga betyg vad gäller kvaliteten på särskilda boenden inom äldreomsorgen.. Kvalitetsaspekterna utgår från huruvida brukarna erbjuds daglig utevistelse samt minst två gemensamma aktiviteter om dagen på vardagar och minst en aktivitet på helgen, att de ges möjlighet att välja alternativ rätt vid huvudmål och att de kan påverka vilka tv-kanaler som visas utöver basutbudet. Borås Stad får betydligt högre betyg av sina brukare vad gäller kvaliteten på särskilda boenden än genomsnittet bland Sveriges kommuner.

Samhälle och miljö

Nyckeltalens utveckling inom samhälle och miljö.

Nyckeltal

Borås 2019

Borås 2021

Borås 2023

Alla kommuner 2023

Bra bemötande vid kontakt med tjänsteperson i kommunen (%)

 

90

81

83

Medborgarundersökningen - Att få svar på frågor till kommunen fungerar bra, andel (%)

 

64

67

68

Handläggningstid (median) från när ansökan betraktas som fullständig till beslut för bygglov för nybyggnad av en- och tvåbostadshus, antal dagar

 

43(2022)

 

25

Nöjdhet med skötseln av kommunens utomhusmiljöer, andel (%)

 

73

67

71

 

Borås Stad ska möta boråsarnas inklusive företagarnas önskan om hög kvalitet på service. Borås Stad arbetar målmedvetet med att utveckla kvaliteten i de tjänster och den service som kommunen erbjuder.

Ett sätt att mäta kvaliteten på Borås Stads service är att fråga boråsare hur de upplevt bemötandet vid den senaste kontakten med kommunen. Den senaste mätningen visar att upplevelsen av bemötandet försämrades något sedan förra mätningen. Det är fler män än kvinnor som upplever sämre bemötande. Borås Stad har dock bättre resultat än genomsnittet i Sverige.

Andelen fullständiga bygglovsansökningar som fått beslut inom 8 veckor är något lägre än föregående år enligt Borås Stads bygglovsenhet. Detta kan förklaras med att bedömningen när ett ärende är komplett har tidigarelagts i vissa fall, och att verksamheten fått flera nya medarbetare under året. Det senaste resultatet är från 2022 och bör beaktas som en enskild avvikelse då det var en hög ärendemängd, nya medarbetare och att flera erfarna handläggare lämnade. Mätningen förväntas se annorlunda ut då mätning för 2023 tillkommer. Borås Stads bygglovsenhet jobbar ständigt med att effektivisera och få ett bra flöde i bygglovshanteringen. Mätningar visar på hög kundnöjdhet vilket är värt att beakta i sammanhanget. En annan viktig aspekt är att datainsamling för bygglovsansökningar pågår hela hösten, varför medelvärden inte bör användas för jämförelser förrän i slutet av året.

Andelen nöjda boråsare med skötseln av kommunens utomhusmiljöer har minskat något sedan förra mätningen från 73 till 67 procent. I synnerhet är man missnöjd med snöröjningen av gator och vägar samt gång- och cykelvägar, och skötsel av gång- och cykelvägar. Det är något fler kvinnor som är missnöjda i frågan än män.

Den stora delen av klagomål är kopplade till kvartersgator där kriteriet skiljer sig mot övriga gator. Borås Stads gatuavdelning har uppmärksammat problemet och sökt budgetmedel för att kunna åtgärda problem på just kvartersgator i lägen då kriterier inte är uppfyllda. Tyvärr har befintliga besparingskrav gjort att bland annat extra sandsopning av gång- och cykelbanor vägar utgått. Senaste vintrarna har dessutom varit osedvanligt snörika vilket kan ha gjort att man upplevt försämrad skötsel trots att verksamheten följt ordinarie rutiner. En stor del av det försämrade resultatet kan också bero på att allmänheten inte känner till skillnaden mellan kommunens kontra fastighetsägarens ansvar av gångbanerenhållningen. Borås ligger dock i genomsnittet bland kommunerna. Däremot är en hög andel av boråsarna nöjda med kommunens skötsel av allmänna platser, naturområden och badplatser.

Mer om Kommunens Kvalitet i Korthet

Resultatet för samtliga nyckeltal finner du i Kolada ochLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och på Sveriges Kommuners och Regioners webbplats kan du läsa mer om Kommunens Kvalitet i KorthetLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Mottagare:




Dela sidan: Kommunens Kvalitet i Korthet

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol
Ikon: tidning

Nyheter

Ikon: Kalender

Sammanträdeskalender