När en förening växer ökar kostnaderna för till exempel personal och administration. Därför betalar vi ut verksamhetsstöd till föreningar. Här kan du läsa mer om hur din förening kan söka verksamhetsstöd.
Vi betalar ut verksamhetsstöd baserat på:
För att få verksamhetsstöd ska din förening ha en godkänd barn och ungdomsverksamhet, enligt Fritids- och folkhälsoförvaltningens kriterier. Vi betalar även ut stöd till funktionshinderföreningar.
Du behöver inte ansöka om verksamhetsstöd till din förening, utan det betalas ut automatiskt. Bidraget kan betalas ut vid flera tillfällen under året.
För att kunna få verksamhetsbidrag måste din förening vara bidragsberättigad. För att bli bidragsberättigad måste föreningen uppfylla flera olika kriterier. Du kan ta del av kriterierna i dokumentet ”Bidragsformer för Fritids- och folkhälsonämnden”.
Bidragsformer för Fritids- och folkhälsonämnden Pdf, 1.8 MB, öppnas i nytt fönster.
Har din förening inte sökt bidrag tidigare? Kontakta Fritids- och folkhälsoförvaltningen så får du mer information!
Du ansöker om verksamhetsstöd åt din förening via vår e-tjänst Smartbook. För att kunna göra en ansökan måste föreningen vara bidragsberättigad, registrerad och godkänd som användare i Smartbook.
Ansökan om Smartbook för föreningar
Vi betalar ut verksamhetsstöd utifrån redovisade aktiviteter och uppskattat medlemsantal.
Om medlemsantalet förändras kan vi justera bidragsnivån. Fritids- och folkhälsoförvaltningen följer upp verksamhetsstödet.
Detta är en utskrift av en webbsida på boras.se
Kontaktinformation till Borås Stad
Telefon, Växel: 033-35 70 00
E-post: boras.stad@boras.se
Postadress: Borås Stad, 501 80 Borås