Alla invånare i Borås ska kunna få stöd för att leva ett rikt liv. Därför betalar vi ut aktiverings- och inkluderingsbidrag. Med hjälp av bidraget kan föreningar genomföra aktiviteter för invånare som annars inte deltar i föreningslivet. Det kan till exempel vara invånare som lever i utanförskap eller isolering. Äldre är en prioriterad målgrupp. Här kan du läsa mer om aktiverings- och inkluderingsbidrag.
Föreningar som uppfyller de grundläggande kraven kan söka aktivierings- och inkluderingsbidrag.
Du kan söka aktiverings- och inkluderingsstöd till din förening löpande under året. Du ansöker om stödet i förväg, alltså innan aktiviteterna ska genomföras.
För att kunna få aktiverings- och inkluderingsstöd måste din förening vara bidragsberättigad. För att bli bidragsberättigad måste föreningen uppfylla flera olika kriterier. Du kan ta del av kriterierna i dokumentet ”Bidragsformer för Fritids- och folkhälsonämnden”.
Bidragsformer för Fritids- och folkhälsonämnden Pdf, 1.8 MB, öppnas i nytt fönster.
Har din förening inte sökt bidrag tidigare? Kontakta Fritids- och folkhälsoförvaltningen så får du mer information!
Du ansöker om aktiverings- och inkluderingsstöd åt din förening via vår e-tjänst Smartbook. För att kunna göra en ansökan måste föreningen vara bidragsberättigad, registrerad och godkänd som användare i Smartbook.
Ansökan om Smartbook för föreningar
Senast sex månader efter att föreningen fått bidraget ska du lämna in en redovisning.
Detta är en utskrift av en webbsida på boras.se
Kontaktinformation till Borås Stad
Telefon, Växel: 033-35 70 00
E-post: boras.stad@boras.se
Postadress: Borås Stad, 501 80 Borås