Vi arbetar idag med elektronisk handel genom en intern inköpsportal samt punchout. Anslutningar kan förekomma i olika system och med olika förutsättningar. Många gånger går det att bygga upp ett bra arbetssätt runt elektronisk handel förutsatt att möjligheterna finns. Nedan har vi en kravlista samt alternativ beroende på leverantörens E-handelsmognad.
För att komma igång med elektronisk handel måste följande kriterier uppfyllas:
De systemkrav som ställs på anslutning idag är enligt följande lista:
Vi har idag ett alternativ för de leverantörer som ej lever upp till systemkraven med hjälp av en leverantörsportal. Denna portal är en SaaS-tjänst (Software-as-a-Service) via vår systemleverantör, Unit4 Business World (Agresso). Tjänsten är baserad på ett webbgränssnitt och hanterar mottagandet av beställningar, orderbekräftelser, leveransaviseringar samt fakturering. Tjänsten är kostnadsfri. För att nyttja denna måste leverantör fylla i en tillhandahållen excelmall med avtalat artikelregister. Denna skickas sedan enligt avtalade intervaller till Borås Stad för inläsning i vårt affärssystem.
Vid utbyte av EDI-meddelanden bör leverantör först säkerhetställa sina EDI-meddelanden (Pricat, orderberäftelse, orderrespons och leveransavisering samt faktura) hos GS1 Sweden. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Den offentliga sektorn arbetar idag enhetligt mot sina handelspartners genom gränssnittet Singel Face To Industry (SFTI). Det betyder att när du som leverantör etablerat handel med Borås Stad, kan du också etablera handel med övriga kommuner och landsting. Liksom andra branschstandards består gränssnittet av komponenter från svensk och internationell standard.
SFTI's webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Detta är en utskrift av en webbsida på boras.se
Kontaktinformation till Borås Stad
Telefon, Växel: 033-35 70 00
E-post: boras.stad@boras.se
Postadress: Borås Stad, 501 80 Borås