Kvalitet, resultat och jämförelser

Borås Stad Logotyp

Vi ska möta boråsarnas önskan om hög kvalitet på service, ökad valfrihet, inflytande och delaktighet. I Borås Stad arbetar vi målmedvetet med att utveckla kvaliteten i de tjänster och den service som kommunen erbjuder. Ledstjärnor i detta arbete är professonalism, engagemang och lärande.

Vi ska systematiskt följa upp och analysera kvalitet ur olika aspekter. Syftet är att:

  • förbättra möjligheten till information, dialog och inflytande för medborgarna
  • ta tillvara synpunkterfrån brukare och medborgare för att förbättra verksamhet,service och bemötande
  • förlja upp hur verksamheterna tillgodoser brukarnas behov
  • analysera, följa upp och förbättra verksamheten
  • Identifiera förbättringsområden i den interna styrningen och ledningen utifrån ett övergripande perspektiv
  • jämföra med oss själva över tid
  • jämförelse med andra över tid

Följande modeller används:

  • Brukarenkäter
  • Lokal uppföljning av ungdomspolitiek (LUPP)
  • SCB:s medborgarundersökning
  • Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK)
  • Öppna jämförelser
  • Kommunkompassen

Utöver de undersökningar som kommunen deltar i eller själv genomför, utförs både regelbunden och riktad tillsyn i verksamheterna av nationella myndigheter. Tillsynsrapporterna tillsammans med synpunkts- och avvikelsehanteringen är ytterligare ett underlag för att förbättra och utveckla verksamheterna.

Borås Stad Logotyp

Detta är en utskrift av en webbsida på boras.se

Kontaktinformation till Borås Stad
Telefon, Växel: 033-35 70 00
E-post: boras.stad@boras.se
Postadress: Borås Stad, 501 80 Borås