Lantmäterimyndigheten i Borås ansvarar för nya och ändrade adresser inom tätorter och beslutar om landsbygdsadresser. Vi har även hand om lägenhetsregistret och adressregistret i kommunen.
Med ett lägenhetsregister kan Skatteverket genomföra folkbokföring på lägenheter i stället för endast fastigheten.
Fastighetsägarna ska, i samband med ansökan om bygglov, lämna information till kommunen om förändringar i lägenhetsbeståndet. Det kan gälla nybyggda, sammanslagna, rivna eller ändrade lägenheter. Informationen ska lämnas senast en månad efter förändringen.
Lantmäterimyndigheten och namnberedningen tar fram namnförslag. Efteråt tar Samhällsbyggnadsnämnden beslut om vilka namn som ska gälla på stadens gator, kvarter och allmänna platser.
Har du frågor om adresser, kvarters- och gatunamn eller vill lämna förslag på namn? Då är du välkommen att kontakta oss. Du hittar kontaktuppgifterna längst ner på sidan.
Behöver du hjälp med att fylla i e-tjänsten eller vill du hellre ansöka via blankett? Du är alltid välkommen att kontakta oss. Du hittar kontaktuppgifterna längst ner på sidan.
Tänk på att en ansökan som du har skickat in alltid innebär en kostnad även om den inte går att genomföra.
Ansökan om lantmäteriförrättning
Detta är en utskrift av en webbsida på boras.se
Kontaktinformation till Borås Stad
Telefon, Växel: 033-35 70 00
E-post: boras.stad@boras.se
Postadress: Borås Stad, 501 80 Borås