En stor del av tiden tillbringar vi människor inomhus, därför är inomhusmiljön viktig för vår hälsa och vårt välbefinnande. Problem i boendemiljön kan orsakas av många saker och upplevs ofta olika. Det kan handla om till exempel bristande ventilation, fukt och mögel, buller, lukt eller andra störningar.
Olägenhet för människors hälsa är ett grundläggande begrepp i arbetet med hälsoskydd. Med olägenhet menas en störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan negativt. För att kallas olägenhet så ska störningen inte vara ringa eller tillfällig. Bedömningen av vad som är en olägenhet för människors hälsa ska utgå från vad människor i allmänhet anser vara en olägenhet och inte enbart från en persons åsikt eller ett enskilt fall. När det gäller en störning så utgår man från hur människor i allmänhet uppfattar situationen. För att störningen ska anses vara en olägenhet måste den ha en viss varaktighet, antingen under en sammanhängande tid eller genom att den återkommer, regelbundet eller oregelbundet.
Det är viktigt att den som orsakar störningen får möjlighet att undersöka och åtgärda problemet innan Miljöförvaltningen blir inkopplad. Oftast är det fastighetsägaren, bostadsrättsföreningen eller den verksamhetsutövare som orsakar störningen som har det yttersta ansvaret och de som är skyldiga att vidta åtgärder som kan krävas för att förebygga eller undanröja olägenheter. Vi vill därför att du i första hand tar kontakt med dem.
Om du bor i ett flerbostadshus ska du i första hand vända dig till din fastighetsägare eller bostadsrättsförening, som har ansvar för att utreda och åtgärda problem med inomhusmiljön. Om du äger en bostadsrätt kan du också själv vara ansvarig för vissa områden. Läs föreningens stadgar och bostadsrättslagen eller prata med någon i styrelsen för att få reda på om ansvaret att åtgärda är ditt eller föreningens. Om du bor i ett hus som du äger är du själv ansvarig för inomhusmiljön. Kommer störningen från en verksamhet är det verksamhetsutövaren som du i första hand ska vända dig till.
Får du ingen hjälp trots att du tagit kontakt med den ansvarige kan du anmäla ditt klagomål till Miljöförvaltningen. För att göra en klagomålsanmälan kan du använda blanketterna nedan på denna sida.
Tänk på att om du lämnar in klagomål blir det en allmän handling, det vill säga det blir en handling som utomstående kan och har rätt att läsa, eftersom Miljöförvaltningen är en kommunal verksamhet och myndighet. När du anmäler ett klagomål i din boendemiljö kan du inte vara anonym eftersom Miljöförvaltningen måste kunna kontakta dig för att göra en komplett utredning.
När du lämnat in din anmälan om klagomål gör förvaltningen sedan en bedömning av om problemet kan vara en risk för olägenheter för hälsan utifrån miljöbalkens definition. För att Miljöförvaltningen ska kunna handlägga ditt ärende måste den störning/ olägenhet som du upplever utgöra en hälsorisk i miljöbalkens mening.
Samhällsbyggnadsförvaltningen, Borås Stad
Arbetsmiljöverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Miljöförvaltningen gör en inspektion av den aktuella lägenheten för att bedöma om det finns en indikation på risk för olägenhet. Om det finns indikation på risk för olägenhet krävs fastighetsägaren/verksamhetsinnehavaren på vidare utredning/åtgärder. Den handläggningen debiteras fastighetsägaren/verksamhetsinnehavaren för. Om Miljöförvaltningen bedömer att det inte förekommer någon risk för olägenhet avslutas ärendet.
Handläggningstiden för klagomål varierar beroende på hur komplicerat ärendet är.
Blankett för anmälan om klagomål
Störningsdagbok
Blankett för anmälan om klagomål - vedeldning
Detta är en utskrift av en webbsida på boras.se
Kontaktinformation till Borås Stad
Telefon, Växel: 033-35 70 00
E-post: boras.stad@boras.se
Postadress: Borås Stad, 501 80 Borås