Om du vill förlänga hämtningsintervall eller göra uppehåll i hämtningen av avfall eller slam, så ska du göra en ansökan om undantag från renhållningsordningens bestämmelser. Eventuella undantag prövas av Miljö- och konsumentnämnden om inget annat anges.
Avfallsföreskrifter Pdf, 1.1 MB.
Ansökan om undantag gör du i E-tjänsten som finns under rubriken Självservice, längst ner på den här sidan. Ansökan ska alltid innehålla uppgifter om vilka avfallsslag som avses samt en redogörelse för på vilket sätt avfallet ska omhändertas. Undantag som beviljats kan upphöra omedelbart om bestämmelserna inte följs. Undantagen upphör i samband med byte av fastighetsinnehavare eller nyttjanderättshavare (annan än ägaren som har rätt att använda fastigheten).
Ansökan om undantag ska utformas tydligt så att Miljö- och konsumentnämnden kan avgöra om ett undantag är lämpligt och bestämma villkor för det. Undantag förutsätter att avfallet kan tas om hand utan risk för människors hälsa eller miljön.
Du kan ansöka för undantag enligt paragraferna 2, 3 och 4 i de lokala avfallsföreskrifterna. Fyll i E-tjänsten så noga du kan, på så vis kan du undvika att behöva komplettera med mer uppgifter.
Miljö-och konsumentnämnden tar ut en avgift på 1 377 kr för prövning av ansökan (2024 års taxa). Avgiften tas ut både om ansökan beviljas eller avslås. För anmälan av egen kompostering av matavfall tas dock ingen avgift ut. Samprövning sker om flera undantag begärs, så att endast en avgift tas ut.
Begäran om förlängt hämtningsintervall görs skriftligen en månad i förväg. Beslut om förlängt intervall gäller högst fem år i taget. Förutsättningarna för förlängning är att
Förlängt slamstömningsintervall kan beviljas till vartannat år med förutsättningarna att
Miljö- och konsumentnämnend beslut om förlängt intervall gäller i högst fem år efter beslutsdatum.
Ansökan om uppehåll i hämtning ska göras skriftligen. Beslut om uppehåll gäller högst fem år i taget. För permanentbostad och outnyttjad fastighet medges uppehåll om fastigheten inte används under en sammanhängande tid av minst sex månader. För fritidshus medges uppehåll om huset inte används alls under perioden 15 maj till 30 september.
Uppehåll kan beviljas för fem år i taget, om anläggningen inte tillförs avloppsvatten under en sammanhängande tid av minst tolv månader.
Lättnedbrytbart matavfall och latrin från bostad kan få komposteras på fastigheten om
Bilagor som ska skickas in med anmälan om egen kompostering av matavfall:
Avloppsslam och urin från bostad och på annan fastighet än jordbruksfastighet kan komposteras på fastigheten om:
Avloppsslam och urin från bostad på jordbruksfastighet kan få komposteras eller på annat sätt användas för jordförbättring på fastigheten om
Bilagor som ska med i ansökan om eget omhändertagande av slam och urin är:
Ansökan om undantag från lokala avfallsföreskrifter
Detta är en utskrift av en webbsida på boras.se
Kontaktinformation till Borås Stad
Telefon, Växel: 033-35 70 00
E-post: boras.stad@boras.se
Postadress: Borås Stad, 501 80 Borås