Som student kan du hjälpa oss med att göra en marknadsbedömning. En marknadsbedömning kan omfatta många olika arbetsmoment och syftar i första hand till att utgöra underlag för strategiska beslut för nyetableringar eller för vidareutveckling av befintliga verksamheter.
Man kan också använda benämningarna marknadsundersökning eller marknadsanalys.
Förslag på ämnen:
- Byggmarknaden
- Byggservicemarknaden
- Mark- och anläggningsmarknaden
- Asfaltsmarknaden
- Drift och underhåll gator och vägar
- Drift och underhåll VA
- Drift och underhåll park och grönytor
- Drift och underhåll idrottsanläggningar
- Fastighetsskötsel och fastighetsförvaltning
- Städning/lokalvård offentliga fastigheter
- IT-dataverksamhet
- Grafisk produktion
- Fordonsmarknaden (leasing, uthyrning och köp)
- Fordonsverkstäder
- Mekaniska verkstäder
- Redovisning (ekonomisk)
En marknadsbedömning ska omfatta de flesta av följande arbetsmoment:
- En allmän definition av aktuell marknad och av de tjänster som levereras av marknadens aktörer.
- En mera detaljerad beskrivning av produkt- eller tjänstemarknaden som ska bedömas (avgränsning med tydlig beskrivning av vilka typer av tjänster som ingår).
- En avgränsning av geografiskt område som marknadsbedömningen skall gälla
(exempelvis hela Sverige, Götaland, Västra Götaland, Sjuhäradsbygden, Borås Stad) - En bedömning av aktuell marknadsstorlek räknat i produktionsvolym i mkr/år.
- Analys av aktörer (konkurrenter) på den aktuella marknaden (årsvolymer, antal anställda, styrkor, svagheter etc.)
- Kundanalyser – definitioner och beskrivning av vad som ska analyseras
- Strategiska partners – analys och kartläggning.
Om du är intresserad av att göra en marknadsbedömning som examensarbete,
kontakta Martin Dahl, 033-35 75 04, avdelningschef Entreprenad, Servicekontoret.